Sunday, January 16, 2011

Air-cond pulak....





Lepas satu.....satu 'penyakit' keretaku ini huhuhu.....hari tu accident !! This time air-cond nya plak buat hal, TAK SEJUK !!! Bak kata Ayah, " agaknya dia dah merajuk ni...ade ke awak sebut nak ganti dgn yg lain?" hahaha...tersenyum simpul aku mendengarkan kata2 Ayah tu ;-)




Komen hubby plak, "takde maknanya nak ganti lain...klau dah keta lama tu,mmg la byk ragamnya"....hehehe...as for me, i got no komen la. Janji aku ade transport yg bleh membawaku ke mane2 hikhikhik.....





2 bulan lepas, Nov 2010 (b4 the accident), mmg dah start tak sejuk dah keretaku ni. Checked kat Proton,diaorg suruh masukkan gas je....Lepas masuk gas, ok la sket. Sebulan lepas tu, start balik tak sejuk ! Huh, ape plak sbbnya kali ni ??? Tapi,aku biarkan aje...




Last 2 weeks, dah tak boleh tahan. Kepanasan dlm keretaku dah sampai tahap yg melampau huh ! Mencurah2 peluh dibuatnya, So, aku decided to check gas kat kedai air-cond. Cina kedai tu kata gasnya still ada lagi. Hmm....aku dah suspect 'penyakit' lain la ni. So,aku pun suruh la cina tu check ape2 yg patut...





2 hours later, cina tu called inform that air-cond cooling cool dah pecah ! Patut la tak sejuk, rupa2nya sampai dah pecah pun aku tak perasan huhuhu....






- the old cooling coil,valve & filter -




Bukan cooling coil je kena tukar tp skali with the valve & filter. Cina kedai tu quote aku RM850 ! Mak aii,mahalnyaaaaaaaaaa :-( Dia kata mmg mahal sbb spare part Gen 2 smuanya original. Aku tak puas ati,saje pegi checked dgn Proton & 2,3 workshop lg. Feed back yg ku terima, betul la...mmg camtu la harganya klau nk tukar cooling coil GEN 2....


cooling coil RM 290
valve RM 120
filter RM 90
gas RM50




ni yg cina tu quote aku....tp bila aku total kan baru RM550 ! takkan la labour charges nya sampai RM 300 ???




So,start la drama 'tawar menawar' harga hehehe.....aku mintak kurang RM 750 ! Cina tu ckp,tak boleh sbb brg2 smua mahal...lagi2 utk Gen 2 ni, kena bukak the whole dash board ! Yg tu, aku tau...mmg remeh & leceh klau nak repair Gen 2 ni sbb kena 'bogel'kan dash board nya ! Tapi...takkan mahal sgt ??? jadi,dia turun to RM 800 !


Aku cuba lagi mintak kurang hehehe....Last2...aku naikkan RM20, meaning cina tu turun RM 30 la kan....so,jadi la RM 770 ! "Last ! Dah tak bleh turun lagi,kata cine tu hehehe...OK la, aku pun agreed !! ;-)





so,keta....jgn notty2 lagi ye...be good ok...lari budget kami 1,2 bulan ni huhuhu.....

No comments:

Post a Comment