Thursday, November 11, 2010

Free pap smear test !!

Pap smear ???

Aku percaya mane2 org pompuan klau dgr je pap smear mesti kecut perut,termasuk la aku ni hehehe....for me,mmg dah overdue pun. Last aku amik test ni tahun 2006 (lepas setahun aku operated)...pastu tak pernah amik lg...tak ingat tu satu hal laa. The main reason yg satu lg is apalagi klau TAKUT !!!

So,memandangkan dah 2 kali (termasuk the reminder letter) aku dpt surat dari Kementerian Kesihatan suruh aku buat test ni,dgn rasa berani sket aku pun pegi jgak la. Aku telah memilih utk pergi ke Klinik Kesihatan Pandamaran. Jadi pada hari Selasa lepas (9/11/2010) jam 7:30 pagi,aku pun ready to go hehehe...

Lama tak berurusan dgn klinik/hospital kerajaan ni...konon2nya sampai awal pagi, turn nk jumpa doktor pun awal laa....tapi,tidak sama skali....lepas parking keta,aku tgk jam baru pkul 7:35 am,so aku pun cepat2 msuk utk ke kaunter pendaftaran. Sampai je kat pintu masuk, tu dia....ramaiiiiiiinya org !!!!! Nak duduk pun dah takde kerusi kosong....



Kat kaunter pendaftaran, on duty nurse interview aku mcm2 huhuhu....selesai urusan pertanyaan barulah aku dpt nombor giliran.....Inilah nombor giliran aku.....


Mak aiii !!! Byknya nombor !!! Camni pkul berapa la urusanku akan selesai??? Takpe la nak buat camane...aku kena buat jugak hari Selasa tu coz sampai hari Selasa tu jgak the last day utk buat pap smear test bagi sape2 yg dah dpt surat dari Kementerian Kesihatan ! Nak taknak,tunggu jgak la...tapi aku dah plan,in case sampai pkul 10:30 pg urusanku masih blom selesai,aku akan balik dan maybe dtg balik later coz duty ku nak antar Ochia sekolah & jemput Adik from school harus aku laksanakan.
Tunggu punya tunggu,sampai tertido aku dibuatnya. Sebelum tertido tu, sempat gak la aku peratikan gelagat2 org ramai kat situ. Ape yg aku observed, kebykkan patient yg dtg smuanya warga asing (Indon la paling ramaiiiii). I'm reffering to Klinik Ibu & Anak2 coz pap smear test tu mcm test org yg pregnant. Adohaiii,dah mcm berada di Jakarta plak rasanya hohoho.....btul la kata org yg negara kita skrg sedang dibanjiri dgn 'PENDATANG ASING' !
Aku rasa aku terlelap dlm 10 minit aje. Sedar2 tgk nombor masih jauh lg....so,plan nk pegi carik kuih & newspaper. Baru nak bangun, ting tong "5029" dah appear on the screen depan bilik doktor. Aku pun terus je la msuk. Kat dlm bilik tu,skali lg aku di interview oleh doktor. Aduh, tanya lagi. Runsing aku. Knape la nurse yg kaunter depan tu tak tulis hasil interview aku dgnnya kat surat yg aku bwk tu?? Eeii,sabo je la...........
The procedure took abt 10 minutes je ! Sebelum kluar bilik, doktor pun inform la kat aku klau ade ape2 diaorg akan call . Tapi klau diaorg tak call tu,maksudnya takde ape2 la...doktor tu pun sempat remind kat aku suruh lepas ni aku buat pap smear test ni setahun skali. Meaning due date aku will be next year Nov la. Ooo,camtu. Ok lah, aku tunggu je la ape2 keputusan yg mungkin kluar....dan insya-allah i will make this test as my yearly routine check-up together with my health screening check-up !
Pkul 9:15 am, aku dah smpai rumah. Ekceli test tu tak la lama nak buatnya just that menunggu giliran tu yg boring sket !!
I'll story u all more about this pap smear in my next entry,ok. so, tungguuuuuuuuuuuu.........

No comments:

Post a Comment