Wednesday, October 20, 2010

My GEN 2 is in the list.....!!!

Tu dia !! Pada 7 Oktober 2010, syarikat otomobil Proton telah mengumumkan utk menarik balik kereta keluaran syarikatnya iaitu Gen 2 & Neo keluaran 2004 hingga 2008 ! Ini adalah disebabkan kerosakan yang telah dikesan pada komponen 'clock spring' pada kedua2 kereta tersebut (as per newspaper cutting above).

Ini bermakna my car is in the list ! Iye la, aku dah 5 tahun balik M'sia....meaning keretaku pun dah 5 tahun la umurnya hehehe....blom sempat aku nak buat appointment dgn Proton,tup tup last week (13/10/10) pihak Proton called suruh aku antar keretaku ke Proton Servis Centre kat Bkt Tinggi. Diaorg suruh dtg 19/10/10 ! When i checked my calendar,i'm free. So, immediately aku memberikan persetujuanku utk dtg pada 19 hb tu jam 8 pagi ! Mmg branch kt Bkt Tinggi tu is appointed by Proton HQ to do the defect. Elok pun coz dkt je dgn rumah aku,instead nak ke Highway Kesas tu, jauh sket laa....


Seperti yg korang baca info pasal kerosakkan pada 'clock spring' ni (refer above klau korang blom pernah baca lagi).....it is a serius defect,whereby ia boleh menjejaskan keselamatan pemandu ! Fuh ! Nasib baik la sepjg 5 tahun aku drive keta aku ni takde ape2 kemalangan yg berlaku. Syukur alhamdulillah !!

'Clock Spring' nama defect yg Proton dpt detect pada kereta Gen 2 & Neo. Ia adalah lingkaran penyambung elektrik agar elektrik tidak terputus yg membolehkan arus elektrik mengalir di antara beg udara (air bag),hon,peralatan dan sistem elektrik kenderaan ketika stering dipusing. Komponen ini terletak diantara stering dgn btg stering. (diagram as per newspaper cutting above)

Ia juga menyambungkan beberapa suis kepada kawalan 'cruise' (jgn main2, keta aku ade cruise tau hehehe dan aku pernah drive guna cruise ni mase aku pegi Pasir Putih,Kelantan tahun 2006. Lepas tu sistem cruise aku ni asik on off on off je....bila recall balik, patut la not functioning...rupa2nya ade masalah lain. Aku ingatkan keta aku je yg cruisenya not functioning. Pernah komplen kat Proton tp as usual diaorg ckp sbb aku jarang guna..iye la tu,tgk skrg ape sudah jadik??? huhuhu)

So,semlm (19/10/10) seharian ketaku masuk bengkel (8 pagi - 4 ptg)....mase kt bangkel tu,sempat la aku n hubby borak2 dgn mechanic yg in-charge utk tukar 'clock spring' ni....rupa2nya pernah ade kejadian yg tak diingini telah berlaku akibat dari defect ni. Kata mechanic tu lagi, ade 3 accident yg telah berlaku :-

1. Air bag (beg udara) meletup dgn sendirinya.
2. Kereta terbakar semasa bergerak
3. Stering kereta bergegar dgn kuatnya apabila lori atau lain2 kenderaan besar lalu bersebelahan dgn Gen @ @ Neo !! (especially kat highway)

Tapi, kat newspapers just tulis 'accident2' yg ringan2 je such as : hon akan berbunyi atau lampu kereta terpasang dengan sendiri, kerosakan suis kawalan audio dan bunyi geseran dlm stering. Satu incident je yg diaorg honestly declared to the public is about the air bag. Mmg Proton mengaku yg pelepasan beg udara di bahagian pemandu boleh terjadi.

Alhamdulillah, keretaku telah selamat menjalani penukaran 'Clock Spring' yg baru,of course tanpa sebarang pembayaran !


TERIMA KASIH, PROTON !!!

No comments:

Post a Comment