Sunday, August 23, 2009

1st day puasa...

Dalam bersemangat nak mula berpuasa semlm, Adik dgn sedihnya tidak dpt menunaikan tanggungjawab tersebut...ekceli,sejak hari Jumaat lg Adik kurang sihat sket...citenya after balik dr sekolah, Adik bgtau aku yg dia sakit perut since kt sekolah lg...katanya b4 rehat dah start sakit,then mase rehat dia just mkn 2 ketul kopok leko n seketul bebola ketam je....keadaan Adik ok je cuma sakit perut n ciritnya masih berlarutan ke mlm..

keesokkan paginya,abt 5 am Adik bgn utk bersahur tp dia hanya bleh minum je...takde selera nk mkn katanya pdhal sebelum tido dia ckp nk mkn nasi dgn lauk ayam...so,aku pun masak la ayam masak merah,sayur kobis masak lemak putih n serunding daging (serunding ni aku dpt dr Ijam yg bru balik KB)...tu la pun menu bersahur kami sekeluarga...hmm,puas aku suruh Adik mkn sket,taknak nasi roti pun ade...iye la,nk puasa takkan taknak mkn langsung kan tp dia still refused...masih dgn alasan yg sama : takde SELERA ! Ksian plak aku tgk dia..

At last Adik cuma dpt puasa till kul 10 pg je..cirit birit n sakit perutnya teruk sgt plus rasa mual tp tak bleh nk muntahkan ! Aku yg suruh dia buka pose,klau ikutkan dia mmg dia nk pose trus...lps mkn ubat, Adik flat sgt n tido....

Lepas buka pose, keadaan Adik makin pucat...so,hubby suruh aku bwk Adik gi klinik...hmm, time org sibuk2 nk gi terawih aku plak ke klinik...nasib baik la kt klinik tak ramai org lg..while waiting for doc,suddenly Adik muntah ! Fuh,nasib baik la sempat gi kt sink....melambak Adik muntah,mcm air paip ! Ksian aku tgk dia yg semakin lemah...After check doc ckp yg Adik kena food poisoning ! Perut pun byk angin sbb acid dh byk terkumpul disebabkan Adik yg tak bleh muntah sebelum nih...

Balik umah,mkn ubat thn muntah..then Adik trus tdo...bgn semula abt kul 11 mlm sbb nk mkn ubat...hrp2 by tomorrow Adik sihat laa.....

Tu je la cite anakku mase 1st day pose nih.....
- menu berbuka : kurma,nasi putih dgn lauk kari ikan tenggiri,sayur kacang buncis n karot n ayam goreng...kuih beli kt bazar ramadhan : popia basah n murtabak ayam dan juga air kelapa -

No comments:

Post a Comment