Wednesday, July 22, 2009

Teringin.......

sebenarnya, dah lama anak2 aku teringin nak mkn puding jagung...diaorg ckp : "dah lama mama tak buat puding jagung...klau mama tak bz, bleh tlg buatkan tak?" fuhh,ayat mengampu...power btul hehehe....

so,ptg td terhasil la puding jagung aku yg tak seberapa ni...aku buat tghari td (lps lunch)...kira sempat sejuk la utk mkn as menu minum ptg kami....dlm kul 5:30 ptg camtu,dua2 beradik nih dah bukak tutup fridge dgn pertanyaan : "Ma,dah bleh mkn ke puding ni?" Tanpa byk soal,aku pun trus la potong...blom sempat nak hidang, tgk2...........................

### 4 ketul ni je yg tinggal ### hahaha......siap bleh ckp cmni :

" sori ma,kita org sedap mkn smp tak perasan dah tinggal 4 ! cukup ke mama dpt 4 ketul je?"

aku jwb : "cukup la tu...mama buat pun utk korang."

ekceli,seronok buat mknan klau 'laku' camni....

senang je nak buat puding jagung nih....sape2 yg nak try, ni aku tempek resepinya :-

PUDING JAGUNG
Bhn2nya :-

150 gm Tepung Kastard
180 gm gula
400 ml santan
500 ml air
200 gm pati jagung (aku guna jagung cream yg dlm tin tu)
3-4 helai daun pandan

Cara2 membuatnya:-

1. Kesemua campuran di atas dimasak & dikacau di bwh api yg sederhana; sehingga pekat dan mendidih
2. Keluarkan daun pandan dan tuangkan adunan ke dlm acuan
3. Akhir sekali, sejukkan dlm fridge sebelum di mkn

yummy.....yummy.........selamat mencuba !

No comments:

Post a Comment