Tuesday, July 14, 2009

Rambutan oh rambutan......

hmm....disebabkan buah rambutan yg tak bernyawa ni, tak pasal2 pg semlm aku dimarahi dgn teruknya oleh MIL sob sob...mengamuk sakan MIL marah sgt sbb takde sape yg balik kg sejak buah rambutannya masak ! aku ni mmg dah biase seminggu skali tepon MIL tanya khabar dia...so,pg semlm pas balik antar anak2 sekolah aku pun teringat kt MIL n terus call...cmni ni dialog aku n MIL :-

aku : assalamualaikum mak...
MIL : wa'alaikum salam....
aku : mak, ni Ina...
MIL : hah?? knape tepon,ade hal ape?? tak payah tepon lg,mak dah merajuk dah ni....
aku : ???!!!%%##$$$$ (blur...) mak,mak knape? tak sihat ke?
MIL : mak tgh marah ni,takde sape nak balik kg amik buah rambutan yg dah masak !
aku : gulppp! eh,mak ni....teruknya merajuk...mak marah ina ke?
MIL : mmg mak marah ina...kan mak dh ckp buah rambutan dah masak !!
aku : ya allah mak, kan dr minggu lps lg ina dah bgtau mak yg kami tak dpt nak balik...sofia ade kelas tambahan,tuisyen...kan dia nk peksa....Lias pn gi keje luar kat Port Dickson....ni pun dia takde,gi Penang....lagipun ina tak janji pun nak balik....
MIL : alah, mcm2 laa....
aku : (dh start nk sebak) mak,yg mak nak marah ina teruk2 sgt ni knape? salah ina sorang ke? ina tepon mak ni nak tnya khabar mak...tetiba mak buat camni kt ina...smp ati mak !
MIL : ina tak paham...mak ni terkenangkan anak2 cucu2...depa suka sgt buah rambutan...
aku : mak,ina tau mak mmg slalu teringatkan kami bila musim buah cmni...tp nak buat cmne mak,masing2 ade hal mmg tak dpt nak balik...mak marah la anak menantu mak yg dekat tu...
MIL : alah,yg dkt pn tak balik...yg jauh ape tah lg...
aku : hah, tau pun mak ckp cmtu...kami ni jauh mak....
MIL : nyah,zita smua mak dh marah....tp mmg mak marah sgt kat ina....mak smp dah beli buah durian,kopak dan simpan dlm peti ais....imran kan suka !
aku : (dh tak thn,mula nak nangis..) mak!! yg mak beli knape? ade ke ina janji dgn mak nk balik?? kot iye byk sgt buah rambutan tu,ape salahnya mak sedekah je kat sape2...bg depa mkn.
MIL : sbb terlampau byk la mak suruh balik !!!!$$$%%%^^^???? etc (mcm2 lg dia bebelkan aku dgn kata2 marah dia tu....smp aku tak sanggup nk dgr sbb MIL tak bg chance langsung aku nak b'ckp)
aku : (dgn suara nangis..) takpe la mak...kalau itu la kesalahan ina,ina mintak ampon...mak jaga diri...assalamualaikum n aku terus letak tepon !!



aku berpikir sejenak,knape la MIL jd cmtu....adakah dia sudah NYANYUK??? mungkin tidak sbb ingatan dia kuat lg...atau mmg perasaan marah tu dah terbuku n terpendam lama di hatinya so dia nekad sape2 yg call dia dia trus 'BOM'...dan kebetulan aku plak yg tepon dia lps weekend,pg2 plak tu so aku la jd 'MANGSA'nya...mmg aku sedih n kecik ati sgt dgn MIL...slama 13 thn aku jd menantu dia,tak pernah dia berkelakuan spt ini....bkn aku tak boleh dimarahi / ditegur tp cara MIL kali ni mmg keterlaluan...aku pun ade perasaan juga...asik aku aje yg nak jaga ati n perasaan org..perasaan aku???
aku tak thn nk tanggung sorang2...so aku called Ita (SIL) n Kak Timah (my biras) to release it...terkejut beruk diaorg bila dgr citer aku,just diorg suruh aku jgn pikirkan sgt n byk bersabar....SIL ckp nnt dia try slow talk dgn MIL...aku tak citer pun kat mama wlwpun ati ni mmg memberontak nak citer....sbb aku taknak mengaibkan MIL...iye la,slama ni hubungan besan mama n MIL mmg baik ! so,aku gi melepak umah Cikdah n story to her everything...aku rasa tak salah aku citer kat Cikdah as my auntie...hmm,bergenang gak mata Cikdah bila dgr citer aku..yg pd pandangan Cikdah aku ni sorang menantu yg baik...
takpe laa...aku terima n redha mak buat aku cmni...sbg menantu aku tetap respek n syg MIL mcmane aku sygkan mama n ayah aku...tp ati kecilku mmg terguris sgt2....(hubby blom tau lg psl ni coz he's away for outstation...)


1 comment:

  1. Salam Na,

    Sabar byk2 ya. Warga emas ni bila dah menopos, sering tak dapat kontrol emosi. Actually bukan rambutan punya hal kot, mungkin dia tersangat rindukan famili Na esp ur kids.

    ReplyDelete